Veterinärbesök med Rudi

Idag har jag och Julie vart med Rudi hos veterinären. Han har fått ett styggt sår på vänster fram som vi skulle checka eftersom han också är halt. Började med att vi fick vänta i ca 1h innan veterinären hade tid med oss.. Sen kände han igenom benen, kollade såret och så vidare, bestämde att vi skulle skära lite i såret, så att det lättare kan läka igen (en stor hård skinnbit som suttit för halva såret) sen blev det böjprov flera gånger om. Bedövning i kota och knä på de benet han har mest ont i för att se om det belastades på något annat ställe, vilket han gjorde. Vi kan sammanfatta det med att Julie fick bra med motion idag :) Blev en del protester från Rudi då de skulle raka bort hår från knäet och sen in med sprutan. Vi var då 3 personer som lugnade/avledde honom och 2 personer som höll ben/ordnade med sprutan. Inte illa, men ändå lyckades han trampa mig på hälen som nu är svullen och gör ont. Även ett blåmärke skymtas.... En tur in till röntgen han vi också med, en intensiv dag för han + att han flyttade idag. Så nu är vi i nytt stall, jag ska dit och se imorgon! Behandlad med cortisonsprutor är han nu på frambenen.
Diagnosen för Rudi blev halt på vänster fram på grund av knäet. Sen reagerade han lite på andra benet också, om jag inte minns helt fel. Så det är vila som gäller för honom i 2 veckor och sen väntar ett återbesök. Så vi hoppas att han blir bra nu och att det inte blir mer allvarligt än såhär. Han har också spatt (en sjukdom som har med senorna att göra) så den har vi också att oroa oss över. Så en full "dom" får vi om ca 2 veckor, vi undrar hur mycket vi kan använda honom och så vidare. För jag vill ju gärna komma igång med dressyr och lite träningar och Julie hoppas, kanske lite förgäves, att han ska kunna hoppa igen.. Men än är det inte satt punkt...
Dags för mig att sova, vart en lång dag och tung kväll på jobbet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0